اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


 مشخصات پروژه:

نام پروژه: کافی شاپ مربع سیاه(Black Square)

محل پروژه: خراسان رضوی، مشهد_بزرگمهر شمالی 1- کوچه لاله

سال  ساخت (شروع و خاتمه اجرا): مهرماه الی بهمن ماه 1401

نام دفتر طراحی: maze studio

معمار: سید محمدرضا امامیان شیرازی

همکاران طراحی: زهرا ذبیحی، بهاره اصفهانی زاده

اجرا: محمدرضا امامیان شیرازی

همکار اجرا: پیمان نوروزیان

کاربری: عمومی-تجاری

کاربری قدیمی: خدمات ماساژ

کارفرما: جناب آقایان امیرآبادی و خسروی

مساحت پروژه: حدود 150 متر مربع فضای بسته و نیمه باز و حدود 50 مترمربع فضای باز

عکاسی: محمدرضا امامیان شیرازی

اهداف پروژه:

1-حداکثر استفاده بهینه از فضا

2-تنوع و کیفیت فضایی بالا

3-خلق فضایی خاص و آرام  بدور از دغدغه های روزمره

4-ایجاد حس دعوت کنندگی بالا با توجه به موقعیت مکانی

5-در نظر گرفتن روحیات متفاوت انسانی (درونگرا، برون گرا و میانه گرا)

6-مقرون به صرفه بودن پروژه

7-گنجاندن نام پروژه در دل طراحی

8-ایجاد حس طراوت و تازگی در محیط

9-ایجاد رویکردی نو در طراحی کافی شاپ های شهر مشهد

10-خوانایی فضاها

11-توجه به ساده گرایی

12-تغییر اتمسفر معبر ورودی اصلی پروژه(فضای پاتوق گونه افراد نا اهل)

-یکی از مهمترین اهداف طراحی این پروژه با توجه به پایین بودن متراژ آن، حداکثر استفاده از فضاها به همراه تنوع و کیفیت فضایی بالا به سبک مدرن و نیم نگاهی به سبک روستیک بود.

-یکی دیگر از ایده­های طراحی این پروژه، خلق فضایی خاص و متفاوت بهمراه حس فضایی آرامش بخش و انتقال حداکثر آن به مشتریان بود، که حداقل برای ساعات و لحظات کوتاهی مشغله های ذهنی خود را بیرون درب ورودی گذاشته و بتوان با آرامش کامل و بدون مشغله ذهنی، از نوشیدن قهوه با خانواده و دوستان خود لذت ببرند و به استراحت بپردازند.

-از طرفی دیگر از آنجایی که روز به روز به تعداد کافی شاپ ها در سطح شهر افزوده میشوند، به دنبال طراحی خاص و منحصر به فردی بودیم که بتوان برای مراجعه کنندگان، فضایی کاملا متمایز و متفاوت و جذاب خلق کرده باشیم که دعوت کنندگی این پروزه را بالا ببرد.

-با توجه به وضع موجود و موقعیت قرارگیری بنا در طبقه همکف ساختمان پزشکان و امکان دسترسی از ساختمان مذکور، بخش ثانویه (فضای پشتی پروژه) به فضای خدماتی، ورودی پرسنل و انبار کالا اختصاص یافت و بخش اولیه و حیاط ورودی به دسترسی اصلی مخاطبین اختصاص یافت.

با توجه به خواسته کارفرما، برای ایجاد فضایی با کاربری جدید در فضای قبلی، رسالتمان با تخریب جداره ها آغاز شد و سپس با توجه به ایده طراحی، چهار سبک فضایی متفاوت (فضای دنج و بسته، فضای نیمه باز، فضای دنج و باز، فضای باز) طراحی و در راستای افزایش کیفیت فضایی محیط، سعی به اجرای بهترین چیدمان و جانمایی آن ها شد، تا با ایجاد شفافیت ببشتر، حداکثر تعامل بصری و فیزیکی بین فضاهای مختلف داخلی با محیط اطراف شکل بگیرد و جذب مخاطب به درون فضا افزایش یابد.

ایده طراحی:

به دنبال پاسخ به اهداف پروژه، به ایده های زیر رسیدیم:

1-خلق فضاهای متفاوت (با توجه به روحیات متفاوت انسان ها)

1-فضای دنج بسته: فضای نشمین در قسمت داخلی و مسقف بدون تعامل با فضای بیرونی.

2-فضای بسته باز: فضای نشیمن در قسمت داخلی و مسقف با تعامل با فضای معبر و حیاط.

3-فضای دنج باز: فضای نشیمن در قسمت مسقف بیرونی بدون تعامل با معبر.

4-فضای باز: فضای نشیمن در قسمت غیر مسقف با بیشترین تعامل با محیط اطراف و معبر.

2-تلفیق سبک مدرن و روستیک

با توجه به نام پروژه و لوگوی آن (استفاده از سبک مینیمالیسم) و در نظر گرفتن اهداف خودمان در پروژه، سبک مدرن را انتخاب کردیم، سپس برای ایجاد حس صمیمیت بیشتر در فضا به تلفیق سبک مدرن و روستیک روی آوردیم.

3-استفاده از طاق های مربعی شکل

به دنبال جداسازی فضاهای مختلف از یکدیگر از طاق های مربعی شکل استفاده کردیم (برگرفته از لوگوی پروژه)، سپس گوشه های این طاق ها را (با توجه به سبک روستیک) نرم یا گرد کردیم تا فضا حس صمیمیت بیشتری به خود بگیرد.

4-رنگبندی متضاد با نام پروژه

برخلاف تصور افراد مختلف، با توجه به نام پروژه (کافه مربع سیاه) که انتظار استفاده حداکثری از رنگ سیاه در پروژه را داشتند، ما با ایجاد تضاد برای برهم خوردن تصورات ذهنی آنها در جهت جلب توجه بیشتر از رنگ روشن به صورت غالب و استفاده حداقل از رنگ سیاه، جهت شاخص کردن فضاها استفاده کردیم.

5-مقاوم سازی طاق هادر برابر ضربه

با توجه به آسیب پذیری درگاه های عبور و مرور در تمامی پروژه ها برای جلوگیری از این اتفاق به دنبال متریالی شکل پذیر و مقاوم رفتیم که به گزینه های مختلفی همچون ورق آهن و کامپوزیت رسیدیم، اما ازآنجایی که بازیافت پذیر بودن، یکدست شکل گرفتن و قابل برگشت بودن بخشی از هزینه های آن در زمان تخریب یا فروش، آهن را انتخاب کردیم.

6- استفاده از سنگ باغی با چینش روستایی

با توجه به سبک روستیک و ایجاد حس صمیمیت بیشتر در فضا به دنبال متریالی در دسترس و ارزان رفتیم. سنگ های لاشه را انتخاب کردیم.

7-استفاده از عنصرآب

در ابتدای ورودی (با توجه به گشایش ورودی) برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت های صوتی فضای داخل کافه با معبر و همچنین ایجاد حس آرامش و طراوت آبنما تعبیه کردیم.

8-استفاده از نورپردازی گرم

برای ایجاد حس صمیمیت بیشتر در فضا از نورهای گرم استفاده شد.

9-استفاده از گل و گیاه طبیعی و خاص

برای ایجاد حس طراوت و تازگی در فضا و حس صمیمت بیشتر و بازی با نور و سایه از گیاهان طبیعی استفاده شد.

10-زاویه دار بودن کانتر به عنوان فضای شاخص

با توجه به استفاده زیاد از زوایای منحنی در پروژه، کانتر تنها جایی است که در آن زاویه تیز وجود دارد که بتوان از طریق این تضاد توجه مشتریان را جلب کرد.

11-چیدمان خاص و متنوع مبلمان

جهت بالا بردن کیفیت فضایی و افزایش رضایتمندی مشتریان در جهت حق انتخاب، از چیدمان مختلف به شکل های متفاوت استفاده شده است تا مشتریان بتوانند با تعداد افراد مختلف حق انتخاب میز و صندلی داشته باشند.

12-استفاده از پنجره های قدی و بلند

جهت ارتباط بیشتر فضاهای داخلی و خارجی و همچنین بازی با نور و سایه و روشنایی بیشتر فضاهای داخلی در روز از پنجره های قدی و بلند استفاده شده است.

13-شاخص بودن ورودی

مسیر محوطه ورودی به گونه ای طراحی شده است که  مخاطب را به درون پروژه هدایت می کند و حضور گیاهان ،نور پردازی، صدای آب در دعوت کنندگی هرچه بیشتر آن اثر گذار است.

 

طراحی این پروژه شامل سه بخش به شرح ذیل می باشد:

بخش داخلی و مسقف: سالن اصلی، کانتر پذیرش، فضای نشیمن با دو چیدمان متفاوت (میز و صندلی متحرک و مبلمان ثابت) و فضاهای خدماتی شامل: آماده سازی، انبار، دسترسی پرسنل و فضای رختکن در این قسمت قرار گرفته است.

-بخش میانی و نیمه باز: فضای نشیمن که با میز و صندلی متحرک بهمراه مبلمان ثابت چیدمان شده و ارتباط بالایی با فضای بیرونی پروژه (حیاط) دارد، و سرویس بهداشتی که در قسمت انتهایی این فضا قرار گرفته است.

-بخش بیرونی و باز: این بخش شامل حیاط ورودی پروژه که به فضای نشمین با چیدمان مبلمان متحرک اختصاص یافته است، می باشد.

 

نوآوری و مزایای پروژه:

– بهره گیری از سبک مدرن و روستیک به شکل منسجم و کاربردی.

– توجه به اصول ارزش های معماری ایرانی و نمود آن در معماری بنا همچون توجه به حضور نور، توجه به تناسبات فضایی، کیفیت  فضایی، تهویه مناسب، پرهیز از حشو و ناکارآمدی، وحدت و هماهنگی فضاها و عناصر، توجه به طبیعت، خلق مکانی زنده و پویا و روح افزا.

– توجه به روحیات انسانی در خلق فضاها

– توجه به ساده گرایی

– هارمونی رنگ ها و مصالح داخلی و خارجی پروژه.

– استفاده حداکثر از فضا و ایجاد کیفیت و تنوع فضایی بالا با توجه به متراژ پروژه با ایجاد تعامل مناسب مخاطب با فضای باز، نیمه باز، سایت و بستر پروژه.

– ایجاد تنوع کاشت در محوطه و نیز در خود بنا برای ارتباط بیشتر مخاطب با طبیعت و افزایش سرانه فضای سبز در پروژه