این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

نام پروژه:  کافه سیمرغ
موقعیت:  میلان، ایتالیا
دفتر معماری:  شهروز زمردی و همکاران
معمار: شهروز زمردی
تیم طراحی: یاسمن فتحی – علیرضا شجاع خانی – علی مروج – دلارام عرفاتی – نسترن شعبان زاده
رندر: افشین خدابندلو
ارائه معماری: علیرضا شجاع خانی – یاسمن فتحی – سپیده رضوانی
زیربنا:   ۱۷۰۰متر مربع
نوع:  مجموعه تفریحی – تجاری
کارفرما: آقای رضوانی

استودیو شهروز زمردی

شهروز زمردی

استودیو معماری زمردی و همکاران در سال ۱۳۸۴ با مدیریت شهروز زمردی آغاز به فعالیت نمود و در طی‌ این سال‌ها بالغ بر ۷۰ پروژه در زمینه طراحی و اجرای مجموعه های تفریحی، گردشگری و مسکونی، ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، ویلا، رستوران و فودهال برای کارفرمایان محترم در داخل و خارج از ایران و کسب جوایز متعدد را در رزومه خود ثبت کرده است. باور ما بر این است که راز دستیابی به موفقیت در یک استدیو، تعهد است.

تیم طراحان ما با نگرشی مدرن و بکارگیری ایده های نوین ، تکنولوژی، تکتونیک و متریال های به روز و ارائه کانسپت‌های منحصر به فرد برای هر پروژه سعی در ایجاد نگاهی نو در خلق فضا دارد.

همچنین لازم به ذکر است این استودیو، از اولین مرحله هر پروژه که تعریف و امکان سنجی پروژه است، تا آخرین مراحل طراحی و ساخت مبلمان و آبجکت‌های دکوراتیو، آمادگی همراهی کارفرمایان را داشته و با همراهی تیمی متخصص و خلاق، آماده ارائه مشاوره در بالاترین سطح را دارد.

آدرس وبسایت: www.zomorrodi-associates.com

آدرس پیج مهندس زمردی در اینستاگرام: Shahrooz.zomorrodi

آدرس پیج دفتر در اینستاگرام: Zomorrodi.associates

مبانی نظری پروژه

کافه سیمرغ  فضایی با الهام از نماد های ایرانی در شهر میلان، طراحی شده است.واژه سیمرغ که در این پروژه استفاده شده است یکی از نام های نمادین در فرهنگ ایرانی است که عطار نیشابوری در این زمینه نیز منظومه ای سروده است. در این مجموعه یک مدول اصلی که از فرم سیمرغ الهام گرفته شده است در بسیاری از جزئیات طراحی از جمله فرم ها و چیدمان فضاها و نورپردازی محیط به کار برده شده است. انتخاب رنگ ها و متریال های استفاده شده در پروژه از پیشینه ی معماری ایرانی برگرفته شده است. از نکات قابل توجه طراحی این کافه ، توجه به فرم های سیال و پویا با الهام از رقص سما می باشد. علاوه بر طراحی فضاهای خدماتی و رفاهی مکان هایی برای نشیمن و اجتماع افراد نیزدر ترازهای متفاوت تعبیه شده است.

متن بلند:

داستان سیمرغ نوشته عطار  نیشابوری، شاهکار ادبیات فارسی است. داستان سفر پرندگان بی شماری از ۷ دره است که توسط یک هوپو در جستجوی خدا هدایت می شود. فقط ۳۰ پرنده سفر را کامل می کنند تا آنچه را که در درون خود جستجو می کردند کشف کنند. این داستان کل پروژه ای را که تولد آن حاصل تلفیقی از سیمرغ عطار و مفهوم بذر زندگی است، در بر می گیرد. این پروژه از بازنمایی نمادین سیمرغ و وقایع داستان عطار الهام گرفته شده است.

بذر حیات نماد جهانی خلقت است. نام این الگو فوراً بینشی در مورد معنی و هدف عمیق تر آن ارائه می دهد. در قلب یک الگوی باستانی به نام گل زندگی یافت می شود، یک کیهان شناسی کامل از آگاهی وجود دارد که در این دانه هندسی منحصر به فرد رمزگذاری شده است. بذر زندگی از رابطه ۶ دایره در اطراف یکی از آن ها تشکیل شده است. در واقع، ۶ دایره همیشه دقیقاً در اطراف دایره هفتم با همان اندازه قرار می گیرند. هر دایره مانند یک قفل و کلید در این الگو قرار می گیرد و یک میدان پویا از روابط هندسی ممکن را تشکیل می دهد که اساسی ترین اشکال خلقت را نشان می دهد. این ۷ دایره منعکس کننده چاکراهای ما، رنگ های رنگین کمان و حتی مقیاس های موسیقی هستند! شالوده ای را تشکیل می دهد که بر اساس آن می توان ماهیت نامحدود و فراکتالی زندگی را درک کرد.

سالن کافه سیمرغ شامل ۷ منطقه وابسته به هم است که شامل ۷ مرحله از خود تعالی است که منجر به گنوسیزم می شود.

هفت وادی که فریدالدین عطار در کنفرانس پرندگان توصیف می کند، می تواند به صورت استعاری هفت فضای رنگارنگ را در کافه سیمرغ ایجاد کند. هر دره با یک طرح روشنایی متفاوت، یک پالت رنگ مواد خاص و یک عطر متمایز نشان داده می شود.

هر یک از شش دره اطراف از ۵ اپیس تشکیل شده است. با هم این ۳۰ اپیس که نشان دهنده سی پرنده سی مرغ هستند، شش طاق را ایجاد می کنند که به تالار مرکزی منتهی می شود. گالری دایره ای شکل، دره ها را به سالن مرکزی متصل می کند و در عین حال حس حرکت را ایجاد می کند. با این حال، گالری همچنین سالن مرکزی را از دره ها جدا می کند تا فضایی صمیمی برای لذت بردن از نمایش ها و هنرهای تجسمی ایجاد کند.

سالن اصلی حرکت گالری را ادامه می دهد و فضایی سیال را ایجاد می کند که شبیه چرخش دامن رقصندگان صوفی است. هر میز دارای یک ورودی اختصاصی است و همچنین می‌تواند نمای کاملی از هنر و معماری کافه سیمرغ داشته باشد.

در نهایت، معماری کافه سیمرغ به طاق ها و گنبدهای معماری سنتی ایران بدون تقلید از اشکال تاریخی اشاره دارد. زیور آلات سنتی مانند سرامیک و آینه با پیشرفت های تکنولوژیک مدرن مورد بررسی قرار می گیرند تا معماری ای تولید کنند که به گذشته خود احترام بگذارد اما به آینده نگاه کند.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

رندرها

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید