این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

نام پروژه ویلا‌ی شماره ۲/ زیبادشت
موقعیت: کرج، محمدشهر، زیبادشت
وضعیت: ساخته‌شده
شروع طراحی: ۱۳۹۸
پایان ساخت: ۱۴۰۱
کاربری: ویلای تفریحی-اقامتی
مساحت زمین: ۲۱۵۰ مترمربع
زیربنا: ۵۴۰ مترمربع
شرکت، مهندسین مشاور / دفتر طراحی استودیو معماری سِدروس
معمار مسئول محمدمهدی سعیدی (@saeidi_mm)
معماران اصلی محمدمهدی سعیدی، دنیا فرقانی (@donya_forghani)
همکاران طراحی مهسا معصوم زاده، میلاد یزدآبادی
گرافیک مریم دبیری، ساناز شعبانی
مجری مهندس علی همت‌پور
طراح داخلی روشنک تهرانی
نوع سازه بتنی
طراح سازه دکتر حامد نوری
طراحی منظر استودیو معماری سِدروس
نوع تاسیسات چیلیر، فن‌کوئل و موتورخانه مرکزی
نورپردازی استودیو معماری سِدروس
عکاس پروژه شروین بشاری (@vingz.studio)

دفتر معماری سدروس

محمد مهدی سعیدی

مشخصات استودیو معماری سِدروس
نشانی: تجریش، خیابان دربندی، کوچه توکلی، بن‌بست رضوی، پلاک ۵
تلفن: ۲۶۸۵۹۸۷۲
وبسایت: www.cedrus-architects.com
ایمیل: info@cedrus-architects.com
اینستاگرام: @cedrus.architecture.studio
شماره موبایل مدیرعامل: ۰۹۱۲۵۰۷۴۷۹۶

مبانی نظری پروژه

در یکی از کوچه‌های شهرک زیبادشت، به خانه‌ای روشن و شفاف بر خواهید خورد که برای گذارن ایام تعطیل و تفریح زوجی جوان به همراه فرزندشان، طراحی و ساخته شده‌است. [ویلا‌ی شماره ۲ زیبادشت] فضایی مسکونی-ویلایی در زمینی با مساحت ۲۱۵۰ مترمربع، با زیربنای ۵۴۰ مترمربع، است. تراز همکف بنا شامل نشیمن خصوصی، سالن پذیرایی، ناهارخوری، اتاق میهمان، آشپزخانه و فضاهای خدماتی است؛ طبقه اول نیز فضاهایی چون هال خصوصی، آشپزخانه کوچک و چهار اتاق خواب مستر را در بر می‌گیرد.

اهداف و ایده‌های طراحی

ایده‌ی [ویلا‌ی شماره ۲ زیبادشت] از بازی با دو مکعب مستطیل ساده آغاز شد، با این هدف که در عین تفکیک فضایی مشخص در تنوعی از فعالیت‌ها، حداکثر پیوند میان درون و بیرون برقرار گردد. با توجه به عوارض و عوامل موثر بستر طرح، ابتدا دو مکعب مستطیل صلب در یک‌سوم انتهایی زمین مکان‌یابی شد، سپس با حرکت و چرخش مکعب بالا تلاش شد، فضاهای باز میانی شکل‌گیرد که مناسب‌ترین پاسخ در ارتباط با عملکردهای تعریف‌شده باشد. پس از آن پوسته مکعب‌ها در تعامل با فضاهای باز و نیمه‌باز در سطوحی شفاف شدند تا مرز میان بیرون و درون تا حد ممکن کم‌رنگ گردد. ارتباط عمودی اصلی در وسط خانه قرار دارد که در روز مملو از نور طبیعی است و در شب با نورپردازی مصنوع، نور ملایمی به فضاهای اطراف منتشر می‌کند.

فضاهای زیست درونی و بیرونی ویلا در ارتباط با تنوعی از فضاهای منظری شکل گرفته اند. خانه به دو حیاط مجزا باز می‌شود، که این دو حیاط در ترکیب با یکدیگر، تراس و نظرگاه شرقی و تراس غربی، فضاهای منظر ویلا را شکل می‌دهند؛ استخر جلوی بنا و کنسول طبقه اول بر روی آن نیز به نقطه تمرکز و توجه بنا بدل شده‌است. با توجه به ماهیت ویلا و علاقه کارفرما به تفریح و سرگرمی، ویلا شماره‌ی۲ خانه‌ای منعطف است که می‌تواند برای برخورداری از فضاهای سبز و منظرین بیرونی باز شود و برای ایجاد محیطی خصوصی‌تر و خانوادگی‌تر، بسته گردد.

طراحی منظر ویلا نیز در توفیق آن نقش به‌سزایی داشته‌است. فضاهای سبز و شاداب محوطه، پالت مینیمال بنا را تکمیل می‌کند و سطوح سخت نما را تا حدی نرم می‌سازد. اتصال مداوم فضاهای منظری متنوع، تنوعی از تجربیات فضایی را به خوبی نشان می‌دهد. پرسه‌زدن در [ویلا‌ی شماره ۲ زیبادشت]، در مجاورت سبزینگی گیاهان، صدای پرندگان، صدای آب و خنکای آن، احساسات و حواس مختلفی را بر می‌انگیزد و تجربه‌ای دلنشین برای ساکنانش فراهم می‌آورد.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید