اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

مترجم : آناهیتا شهیم


نام پروژه: Nine parklets to be installed in Liverpool

طراح : Arup

سال ساخت : ۲۰۲۰

آروپ پارک‌هایی طراحی کرده‌است که علاوه بر حفظ فاصله‌ی اجتماعی (ناشی از covid-19) به بازگشایی رستوران‌های لیورپول کمک می‌کند.

شرکت مهندسی آروپ به این منظور از مبلمانی خیابانی و ترکیبی برای کمک به بازگشایی رستوران‌ها استفاده کرد. این عناصر مدولار که از جنس چوب سخت بوده (توسط شیشه‌های Perspex و گیاهان بخش‌بندی و جدا شده‌اند) بهم می رسند تا مبلمانی شهری، در فضاهای باز ایجاد کنند.

این طرح‌های مدولار به راحتی شسته و جارو می‌شود، علاوه بر آن  قابلیت جابجایی دارند وانعطاف‌پذیر نیز هستند.

اولین پارکلت*، ۴ جولای، در امتداد خیابان بولد که محل قرارگیری کافه‌ها و بارهای زیادی بود نصب شد. چراکه از ۴ جولای اجازه‌ی بازگشایی بیشتر فضاهای عمومی انگلستان (مانند کافه‌ها، رستوران‌ها و…) صادر شد اما این بازگشایی قوانینی داشت:

طبق قوانین، تنها گروه‌هایی شامل دو خانواده اجازه‌ی غذاخوردن در فضای داخل و خانه را داشتند. گروه‌های بیش از ۶ نفر که از یک خانواده نبودند، تنها اجازه‌ی اجتماع در خارج از خانه را داشتند. این بدان معنا بود که کافه‌ها و رستوران‌ها به صندلی‌های بیشتری در فضای باز و راه‌حلی مناسب برای حفظ فاصله‌ مشتری‌ها نیاز داشتند. آروپ ایده‌ی این پارکلت‌ها را از یکی از طرح‌‌های ۲۰۱۷ بنام FitzPark واقع در لندن، که یک صندلی موقت محصور شده توسط گیاهان بود، بدست آورد.

مترسهد گفت: “ما احساس‌کردیم که می‌توانیم به راحتی از طرح پارکلت استفاده کرده و آن را مطابق با دستورالعمل های مربوط به فاصله‌ی اجتماعی‌ برای بارها، رستوران‌ها و کافه‌های لیورپول، ارتقا دهیم.”

به همین منظور آروپ چهار نوع پارکلت مختلف بدون دیوار طراحی کرده‌است که می توانند در فضاهای پارکینگ، پیاده‌روها، خیابان‌ها و در فضاهای باز بزرگتر نصب شوند. از گیاهان و صفحه‌های perspex می توان برای جدا کردن فضاها کمک گرفت.

به گفته آروپ: “عنصر سرسبز این طرح، بخش مهم و کلیدی این طراحی هستند زیرا به این پارکلت‌ها این امکان را می‌دهند که علاوه بر انجام عملکرد خود باعث بهبود فضای عمومی در این همه‌گیری شوند.

امیلی وودیسون، معمار منظر آرپ گفت: “از درختچه‌های باریک با مقاومت بالا در برابر خشکی و کم‌آبی، مانند پیچک‌ها، آستر و اسطوخودوس برای ایجاد انواع رنگ، بافت و رایحه در طول فصل استفاده می‌گردد.”

وی افزود: “شورای شهر لیورپول واقعاً می‌خواهد که این طرح، یک پروژه جامع باشد و مشاغل محلی برای آبیاری و حتی انتخاب نوع گیاهان این پارکلت‌ها کمک کنند.”

“به عنوان مثال ، یک رستوران ممکن است مایل به کاشت گیاهان خوراکی یا پرورش توت فرنگی برای استفاده در آشپزخانه باشد، این پارکلت‌ها این خواسته را ممکن می‌کنند.”

“ما امیدواریم که این پارکلت‌ها به بخشی یک‌پارچه اما مستقل از خیابان‌هایی که در آن قرار دارند تبدیل شوند و به بازپس‌گیری خیابان‌ها برای مردم کمک کنند.”

*یک صندلی یا فضای سبز کوچک عمومی در کنار پیاده‌روها یادر کناره‌ی پارکینگ‌هاست.