اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


فراخوان مسابقه AYDA 2021 توسط شرکت رنگ نیپون و ایرانیان منتشر شد. موضوع امسال « رو به جلو: تقویت همدلی از طریق طراحی » عنوان شده است.
طراحان امروز با چالش هایی روبرو هستند که پیشینیان ما هرگز با آنها روبرو نبوده اند. نقش طراحان آینده باید با دید واضح تری تعریف شود. طراحان دیگر فقط قالبی برای جنبه های فیزیکی فضا ارائه نمی دهند، بلکه باید در مورد چگونگی تعامل مردم با روح فضا نیز فکر کنند.شرکت رنگ نیپون با افتخار چهارمین دوره مسابقه معماری دانشجویی «جوایز طراح جوان آسیا» را همزمان با چهاردهمین دوره مسابقه آسیایی در ایران برگزار می‌نماید. برنده نفر اول پس از رقابت با منتخبین ۱۵ کشور آسیایی دیگر، پس از کسب رتبه‌ی نخست آسیایی، برای طی یک دوره‌ی مطالعاتی ۶ هفته ای به دانشگاه هاروارد ایالات متحده اعزام خواهند شد. شرکت در این جایزه فقط برای دانشجویان معماری و رشته‌های وابسته در ایران مجاز و کاملاً رایگان است. طرح ارسالی می‌تواند هر بنایی با هر کاربری در هر شهر یا حتی کشوری باشد.

رییس هیئت داوران:
دکتر وحید قبادیان

اعضای هیئت داوران:
آرمین دانشگر
هومن بالازاده
فرشاد مهدی زاده

طریق ایجاد فرصت های آموزشی و همچنین برقراری ارتباط با صاحبان صنایع کلیدی و معماران پیشگام بالا ببرند.AYDA  توانسته یک جامعه از معماران حرفه ای و طراحان داخلی، جوامع صنعتی، با همکاری دانشکده های معماری و طراحی داخلی را در ۱۶ کشور آسیایی به وجود آورد. این مسابقه طی ۱۳ سال گذشته در ۱۶ کشور در آسیا با بیش از ۱۲۰۰ دانشگاه و موسسات آموزش عالی برگزار شده و بیش از ۳۵،۰۰۰ ورودی دریافت نموده است.

حضور این مسابقه در ۱۶ کشور

۱-بنگلادش ۲- چین ۳- هنگ گنگ ۴- هند ۵- اندونزی ۶- ایران ۷- ژاپن ۸- مالزی ۹- پاکستان ۱۰- فیلیپین ۱۱- سنگاپور ۱۲-سری لانکا ۱۳- تایوان ۱۴- تایلند ۱۵- ترکیه ۱۶- ویتنام

موضوع امسال

رو به جلو: تقویت همدلی از طریق طراحی

طراحان امروز  با چالش هایی روبرو هستند که پیشینیان ما هرگز با آنها روبرو نبوده اند. ما در جهانی زندگی می کنیم که نا به هنجاری های زیادی در طراحی وجود دارد و برجسته شدن در دنیای طراحی را روز به روز دشوارتر می کند. در عین حال ، طراحان مجبورند همزمان با به کار بردن ایده های خود، تعادلی بین ارزش های تجاری و زیست محیطی برقرار کنند.

نقش طراحان آینده باید با دید واضح تری تعریف شود. طراحان دیگر فقط قالبی برای جنبه های فیزیکی فضا ارائه نمی دهند، بلکه باید در مورد چگونگی تعامل مردم با روح فضا نیز فکر کنند.

طراحی همدلانه بر مجموعه ای از روش ها برای استخراج و درک نیازهای کاربران پیش از تعیین فرآیند طراحی متمرکز است. آنچه شما خلق می کنید تأثیر مثبت و ماندگاری بر روی کاربران و همچنین محیط خواهد گذاشت.

چالش موجود در اینجا، ارائه رویکردی مستمر و نوآورانه با تلفیق رویکرد تفکر طراحی(Design Thinking)، در طراحی شما می باشد. ضمن اینکه باید در نظر بگیرید که چگونه این طرح یا فضا می تواند نیازهای مردم و محیط را برآورده کند.

آخرین مهلت ارسال آثار توسط دانشجویان ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۰ می باشد.


معیارهای داوری

گروه معماری

کانسپت طراحی- ۲۰%

بیان واضح و موثر مفاهیم پروژه و بیان مسئله

ارائه تحقیقات موثر و گسترده

توانایی ارائه راه حل های مناسب و موثر برای چالش طراحی را داشته باشد

نشان دهنده مهارت های تفکر انتقادی و حل مسئله باشد

مبتکرانه و نوآورانه ، مرتبط با موضوع  و تأثیرگذار بر کاربران باشد

سوالات کمک کننده:

آیا طرح شما به خوبی پاسخگوی یکی از نیازهای اصلی انسان می باشد و یا مسئله ای حل می کند؟

آیا طراحی شما عملکرد و هدفی بهتر برای ساکنان یا کاربران آن فضا در مقیاس انسانی فراهم می آورد؟

آیا طرح شما قادر به عرضه و ارائه ارزش های تجاری یا اجتماعی می باشد؟

آیا طرح شما ضمن انعکاس اصول ارگونومیک و  زیست محیطی، رفاه و سلامت جسمی افراد را تامین می کند؟

آیا طرح شما دیدگاه های جایگزین و / یا راه حلی برای مشکلات ارائه می دهد؟

عملکرد- ۲۰%

برنامه ریزی/دقت طراحی فضا و سایت : توانایی ارائه طرح و  پلان مطابق با موضوع و زمینه مورد نظر.  طراحی و برنامه ریزی مناسب فضاها، با توجه به اصول آنتروپومتریک (ابعاد انسانی) و ارگونومی و متناسب با نیازهای کاربران باشد.

عملکرد: طراحی، برای کاربری مورد نظر مناسب باشد و تغییر مثبتی در جامعه و کاربران ایجاد کند.

تأثیرگذاری طراحی: طراحی ، تأثیر قابل توجهی بر زندگی معاصر و محیط زندگی داشته باشد. دارای ارزشها و هنجار های اجتماعی قوی باشد. به طور موثر در پرورش نسل بعدی و پیشرفت جامعه به عنوان یک کل واحد کمک کند.

عملی و امکان پذیر بودن: طراحی، مطابق با مصالح و فناوری روز که به راحتی در بازار موجود است، باشد

سوالات کمک کننده:

آیا طراحی شما می تواند با استفاده از فرآیندها ، مصالح و فناوری های موجود یا در حال توسعه امروز،  اجرا شود؟

آیا طراحی شما این قابلیت فراگیر را دارد که افراد، فعالیت ها  را مد نظر قرار دهد و از تغییر حمایت کند؟

آیا طرح شما از نظر فیزیکی (حجم و فرم) و از نظر زیبایی شناسی درطول زمان ویژگی های خود را حفظ خواهد کرد؟

نوآوری در طراحی- ۱۵%

نشان دهنده سطح بالایی از ابتکار و خلاقیت باشد

نشان دهنده توانایی ارائه راهکار های نوآورانه و رو به جلو  با تلفیق فن آوری باشد

سوالات کمک کننده:

آیا طراحی شما قابلیت استفاده و بهره وری از فناوری  و / یا هوش فناوری دارد؟

آیا طرح شما در اجرا  و عمل مبتکرانه و بدیع است؟

پایداری و مرتبط بودن- ۱۵%

قابلیت تامین نیازهای مردم و محیط را با رویکردی طولانی مدت و تأثیرگذار داشته باشد. (به عنوان مثال پاسخگوی مسائل اقلیمی و انرژی باشد)

در طول توسعه و بقاء طرح، فرآیند فکری، استفاده موثر از منابع تجدید پذیر و و توجه به چرخه زندگی نشان داده شود

طرحی فراگیر و مانا  باشد

سوالات کمک کننده:

آیا طراحی شما از عناصر پایدار و سازگار با محیط زیست ، که به حفظ محیط طبیعی کمک می کند،تشکیل شده است؟

تاثیرات زیبایی شناسی و بصری- ۱۰%

طراحی از نظر زیبایی شناسی دلپذیر باشد و به طور موثر جنبه های اجتماعی و فرهنگی را برای کاربران در نظر گیرد.

ایجاد مکان: فرصت هایی را برای تعامل کاربران در حین استفاده از فضا ایجاد کند

استفاده از رنگ- ۱۰%

استفاده نوآورانه و خلاقانه از رنگ ها را به تصویر بکشد.

نمایش خلاقانه ای از تعادل بین رنگ ها ، مصالح و خروجی های حاصل از طراحی باشد

از رنگ در جهت ارتقا مصالح و نما و غیره استفاده کند

ارائه و تحویل کار- ۱۰%

ارائه، سطح بالایی از وضوح ، خلاقیت و تعامل را نشان دهد.

ارائه، منسجم باشد و نشان دهنده سطح بالایی از درک چالش ها و راه حل های طراحی به کمک اقلام بصری ، گرافیکی و / یا انیمیشن (تصاویر متحرک) باشد

ارائه، هم بر مطالب مورد نظر شما در پروژه تاکید داشته باشد و هم به فلسفه طراحی ، شامل فرآیند طراحی و کانسپت متمرکز باشد

چک لیست مدارک ارسالی

عنوان و موضوع  پروژه و کانسپت

همه پروژه ها باید با عنوان پروژه و موضوع / کانسپت  شروع شوند.

شرح کانسپت طراحی

شرح طراحی نباید بیش از ۸۰۰ کلمه باشد و به عنوان یک فایل Microsoft Word ارسال شود. هنگام تحویل نیز باید در CD / DVD  موجود باشد.

شیت های ارائه (سایز A2)

a-حداقل ۳ شیت، و حداکثر ۴ شیت ، شیت ها باید بر اساس نسخه دیجیتالی ارسال شود.

b- شیت ۱ باید عکس های موجود در سایت (در صورت وجود) ، پیمانکار (در صورت وجود) ، پلان طبقات ، نماها ، پلان و لی اوت مبلمان و تحلیل سایت را نشان دهد.

c- شیت های ۲ ، ۳ و ۴ باید پرسپکتیوهای سه بعدی را نشان دهند. برای راهنمایی بیشتر در مورد استفاده از رنگ به بخش “رنگها” مراجعه کنید.

d- شیت های ارائه  باید به صورت عمودی طراحی شوند.

e- نسخه دیجیتالی شیت های A2 پروژه باید در CD / DVD با پوشه ای به نام “Presentation Board” ذخیره شود و نام هر کدام به صورت “Your Name – Board 1” نام گذاری شود.

نام گذاری مدارک داخل شیت های ارائه

تمام فضاهای پلان ها را نام گذاری کنید.

پرسپکتیوهای موجود در شیت های ارائه دیجیتال ۲ ، ۳ و ۴ باید در اندازه های A3 ، A4 یا A5 باشد و داخل شیت باشند.

فرم ثبت نام باید هنگام ارسال مدارک در  CD / DVD به عنوان صفحه جلد پیوست یا ضمیمه شود.

برای اطمینان از عدم شناسایی شما در مراحل داوری ، نام یا سایر مشخصات شناسایی خود را روی شیت های خود قرار ندهید.

تصاویر پرسپکتیو

a- هر کدام از فایل های پرسپکتیو به صورت جداگانه باید (حداقل) در اندازه A4 باشد. این فایل ها باید در پوشه ای با عنوان “perspectives” ذخیره شوند. فرمت آنها JPEG باشد و نامگذاری آنها براساس “نام فضا” باشد. به عنوان مثال ، اتاق نشیمن / لابی.

b- تمام فایل های تصویری باید حداقل ۳۰۰ dpi با فرمت JPEG باشند.

عکس ها

a-یک عکس پرسونلی جدید با وضوح بالا از خود در قالب JPEG با کیفیت ۳۰۰dpi با نام خود به عنوان نام فایل بارگذاری کنید (به عنوان مثال “نام شرکت کننده. jpeg”).

b-اطمینان حاصل کنید که صورت شما کاملا واضح دیده شود. زیرا در صورت انتخاب شدن به عنوان فینالیست این عکس برای رسانه ها و نشریات آنلاین استفاده خواهد شد.

رنگ ها

a-تمام رنگهای استفاده شده در پروژه ، در صورت وجود ، باید از طیف رنگ های شرکت نیپون باشد.

b- در فرم ثبت نام مشخص کنید که کالیته های رنگی از کدام کشور و نماینده ی Nippon Paint است ، زیرا هر کشور مجموعه های مختلفی از نام رنگ و کد های رنگ دارد.