اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


فروشگاه طلا؛ اوپال مشهد

سفارش‌دهنده فروشگاه اوپال بعد از بازدید و درک بهره‌برداری فضا در پروژه پاتوق آقایان به دفتر معماری ما مراجعه کرد تا یک فضای ۱۵ متر مربعی که سابقه ۲۰ ساله سرقفلی فروشگاه طلا بوده را در راسته طلافروشان منطقه ۱۱ شهری مشهد(بلوار امامت) با همان سبک پاتوق آقایان طراحی کنیم!

در ابتدا با بررسی خواسته‌های سفارش دهنده مبنی بر فروشگاهی با معماری متمایز نسبت به همجواری‌ها، انتخاب فروشگاه توسط مراجعه کننده در راسته بازار طلا باهدف جذب حداکثری مخاطب خاص خود، ایجاد ارتفاع حداکثری درون فروشگاه، استفاده از رنگ قالب تیره در فضا را خواستار شد.

نیازهای یک فروشگاه طلا و قوانین سرسخت ادارات نظارتی و امنیتی بر فضاهایی با عرضه محصولات گران بهاء ضوابط خاص و قوانین سرسخت آنان ساختار و چاچوب طراحی را تحت تاثیر قرار داد. مسائل بسیار مهم از جمله، امنیت، دسترسی آسان و امن مشتری به داخل و خارج شدن از فروشگاه، ویترین جداره خیابان، نحوه نگهداری طلا و متراژ ۱۵ متر مربعی فضا از چالش‌های اصلی طراحی فروشگاه بود، ما با تهیه جداول برنامه دهی و تحلیل‌ سوالات اصلی  پروژه فروشگاه را طراحی نمودیم.

جعبه نگهداری اشیاء قیمتی ایده اصلی پروژه است

ایده کلان طراحی در نقش یک صندوق بزرگ با ابعاد ۴*۵*۳ که ظرفیت ۶۰ مترمکعبی محل نگهداری و فروش طلا را با تمام قاعده و قوانینش می‌داشت شکل داده است. یک صندوق مکعبی که درونش با جزئیات کاربردی و کم شدن المان بومی طاق از درون آن شکل داده شده. مفصل ارتباطی و اتصال این دو فرم با چرخش ۹۰ درجه  به سمت ورودی، طاق نیم گنبدی را ایجاد می‌کند، با استفاده از ظرفیت آیینه در جداره سردرب ورودی تصویر گنبدی کامل در بدو ورود به نمایش گذاشته شده است. مخاطب از داخل پیاده رو درک فضای گنبد گونه را بر ورودی ویترین سفید معلق درک می‌کند و نگاه مخاطب به واسطه تمایز سفیدی و سیاهی سردرب و انعکاس صدا در زیر گنبد جذب می‌گردد.

شرح پروژه نحوه درک فضا توسط مراجعه کننده

ویترین نقش دعوت کنندگی بصری مخاطب را به درون فروشگاه به واسطه تمایز رنگی با انتخاب سنگ مصنوعی سفید بازی می‌کند، سفیدی آن درون تیرگی داخل فروشگاه خوانایی هرچه بیشتری به فضا و نحوه نمایش آن به مراجعه کننده را می دهد. زنگ ورود و اعلان به زرگر بصورت هوشمند تهیه و نصب گردید که با واسط سیستم وایرلس اعلان ورود به فروشگاه را اطلاع می‌دهد، درب ورود با ارتفاع ۲۸۰ سانتی متری ابهت و فاخر بودن فروشگاه را به رخ می‌کشد، با عبور از طاق سر درب به داخل فروشگاه میرسیم که با اصلی ترین عنصر بصری در فضای فراموش شده سقف مواجه می‌شویم، منبع نوری آن باید تامین کننده ۵ تا ۹ هزار لوکس شار نوری باشد. نیاز فضا  به روشنایی کافی در داخل فروشگاه و تامین نور کافی برای آن توسط آویزهایی از سقف توسط ۵۶۰ کریستال و ۵۰ لامپ استوانه‌ای به همراه ۷ عدد پرژکتور نقش تامین کننده روشنایی فضا را بصورت مکانیکی جهت  کنترل شدت تابش نور در زمان‌های مختلف را به عهده دارند. برای عمق دادن به فضا و بزرگ نشان دادن از آیینه‌های تمام قد به ارتفاع ۴ متر در انتهای فروشگاه استفاده گردیده است که این ظرفیت کنترل زرگر  را به همراه تسلط  بیشتر وی به تمامی نقاط فروشگاه را تامین می‌نماید.

جزئیات در فضا در تمامی نقاط رعایت شده و فضای کافی و کاربردی برای زرگر در بخش های بلا استفاده مثل جرز دیوارها و زیر ویترین فروش تعبیه گردید. استفاده از مبلمان نشمین زرگر و مراجعه کننده به فضا با بهترین کیفیت و ارگونومی فنی و شیشه‌های حائل درون فروشگاه به نحو کاربردی در نقش تکمیل کننده فضا به‌کار برده شده است.

برای نظافت و شتشوی کف و نحوه اتصال دیوارهای گچی به کف سرامیکی یک لایه قرنیز فولادی با رنگ کوره‌ای تعبیه شد و از این ظرفیت برای نورپردازی کف فضا استفاده حداکثری گردید که در زمان تعطیل بودن فروشگاه دید مناسب نیروهای حراستی را به درون فروشگاه راحت‌تر کند.

چالش‌های اجرایی پروژه

چالش‌های پروژه در تمامی بخش‌های آن به میزان قابل توجهی با توجه به متراژ ۱۵ متر مربعی فروشگاه در تمامی بخش‌ها و مراحل طراحی و اجرا درک گردید.

درب رول‌آپ بخاطر قرارگیری درون گنبد ورودی و محدودیت ارتفاع ۴ متری سقف نیاز به راه حلی داشت که این ارتفاع حفظ گردد، از این رو موتور دستگاه به بام فروشگاه منتقل گردید و با امتداد شکاف نیمه گنبد بر روی سقف مونتاژ و جانمایی شد. عبور رول‌آپ از شیار ۴ سانتی چالش نحوه نصب قفل شب بند، در درب را ایجاد کرد که برای آن مکانیزم قفل لولایی از کرپی‌های سیستم سازه‌های کابلی استفاده گردید، تا در زمان بالا رفتن با جمع شدن بصورت اتوماتیک به سمت پایین بدون هیچ آسیبی به شکاف جمع و باز گردد، بدون اینکه خطای دیدی در ساختار ورودی و فرمی سردرب ایجاد کند.

اجرای لوستر از ایجاد یک فضای دوپوسته در زیر سقف بصورت کاربردی با اتصال بلت‌های جوش شده به سقف  طاق‌ضربی فروشگاه بستر اصلی لوستر و محل آویز ۶۱۷ عنصر تزئینی با وزن تقریبی ۱۲۰ کیلوگرم روشنایی سقف را در خود جای داد.  قبل از نصب صفحه ابتدا با ترسیم نقشه نهایی آویزها بر روی پنل چوبی با ساخت لوستر به ابعاد ۲۱۰ در ۳۶۰ سانتی متر مربع صفحه برق کشی و بُرد الکتریکی آن مونتاژ گردید، و این روند طی سه مرحله نصب و راه اندازی شد. اتصال پنل‌های کچی به پنل چوبی لوستر با استفاده از دیتایل ابداعی به واسطه سازه ترکیبی از فلزهای صنعتی(قوطی) و رانرهای اتصال پنل گچ به سقف و چوب کنسول گردید.

کانتر فروشگاه به جهت استفاده حداکثری و قرارگیری ویترین در عرض حداکثری فروشگاه و میز فروش در عرض حداقلی فروشگاه فضا را به دو نقطه متقاطع در بدو ورود ایجاد میکرد، ما باید بیشترین فضا را برای ویترین و کمترین فضا را برای فروشنده در نظر می‌گرفتیم تا با استفاده حداکثری از ظرفیت فضا راحتی و دسترسی مناسب را به مراجعه کننده عرضه نماییم. از این رو برای استفاده حداکثری از فضا فروشگاه با استفاده از انحناء در کانتر فروش به سراغ سنگ مصنوعی رفتیم که به واسطه تهیه قالب درون کوره فرم و شکل آن را قوس دار ساختیم. و در محل فروشگاه نصب گردید برای تهیه این قوس با تناسبات یک به یک درون فضا خطوط اصلی قوس را طراحی و الگو برداری کردیم. سپس با ایجاد شیارهای به وسیله شیشه و پنل‌های گچی این ترکیب را با سایر جزئیات فضا هم‌گون کردیم. و در انتهای فروشگاه با ایجاد یک نیم گنبد ظرفیت میز کار مشتری را برای مراجعه کننده ایجاد نمودیم.

نام پروژه: طلافروشی اوپال[۱]

عملکرد : فروشگاه طلا[۲]

دفتر طراحی: ABMT.OFFICE(محمدتقی باقری و همکاران)

معمار اصلی:  محمد تقی باقری

همکاران پروژه: محمدجواد موحد -ساره پورقربان – محسن مولایی- سمانه علیپور – محمد پزشکیان – زهرا شمس آبادی – سمیرا توسلی

طراحی و معماری  داخلی: محمد تقی باقری[۳]

مجری: ABMT.BUILD(گروه نظارت و ساخت ABMT)

کارفرمایان: محسن رضایی – سروش پیله‌ور

آدرس پروژه: مشهد – بلوار امامت_ امامت۳ و ۵

زیربنا طراحی و ساخت : ۱۵ متر مربع

تاریخ شروع و پایان ساخت  : ۲۸- بهمن -۱۴۰۱ الی ۲۸- فروردین -۱۴۰۲

عکاس پروژه: استودیو نیمکت[۴](فرزاد باقرزاده)

مبلمان: ژوگلان[۵]

هویت بصری: مهدی یک‌پسر

مشاور عالی پروژه: محسن اکبرزاده

عوامل اجرایی:حسین میکانیکی، گروه نقاشی ساختمان حاجی‌پور،  احمد تقی‌آبادی، ابوالفضل عادلیان، سعید مهدوی، علی نظری، حمید نظری، محمد پرمر، قاسم صبوری، رضا احمدی، احمد نورمنور، فرهاد قدیمی

شماره تماس: ۰۹۱۵۳۵۸۷۱۰۱- 83_37645973 _051

آدرس دفتر: مشهد _بلوارسجاد_ نبش مینا ۶ _پلاک ۳۷

وبسایت:  www.ArchBMT.com

ایمیل:  Eak.bagheri@gmail.com

اینستاگرام: mohammadtaghi_bagheri

[۱] Opal GoldStore

[۲] GoldStore

[۳] ABMT.OFFICE

[۴] Nimkat Studio

[۵] juglanwood