اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

مترجم : آناهیتا شهیم


نام پروژه :  خانه‌ی ۶

طراح : Zooco Estudio

سال ساخت : ۲۰۲۰

خانه ۶، خانه‌ای تک نفره واقع در شمال مادرید است. استودیوی محلی Zooco Estudio برای بازسازی این اقامتگاه از قفسه‌ی کتابی استفاده کرده است که تا طبقه‌ی دوم امتداد دارد. این خانه ترکیبی از فضاهای داخلی سفید با تزیینات چوبی کم‌رنگ و کفپوش های شکل هرمینگ باند است.

محور اصلی طراحی این پروژه، قفسه‌ی کتاب سفید رنگی است که در دو طبقه، در اطراف دیوارهای اتاق نشیمن و فضای ناهارخوری پیچیده شده است. در طبقه‌ی اول، این قفسه شامل ده‌ها قاب مستطیل شکل برای ذخیره کتاب ، فیلم و وسایل الکترونیکی است.مجموعه‌ای از حباب‌ها نیز فضای بین میز ناهارخوری و ورودی را زینت داده است.
طراح توضیح می‌دهد: “قفسه به عنوان یک عنصر وحدت هر دو فضای زندگی و لابی را می‌تواند تعریف کند و بهم پیوند دهد.”

“به این ترتیب می‌توانیم زیبایی و عملکرد را در یک عنصر واحد ادغام می کنیم.”

برای دیزاین آشپزخانه از کابینت‌ها با چوب بلوط کم‌رنگ و پایه‌های سفید استفاده شده است. همچنین کاشی‌های سفید تمام فضای پشت سینک و هود مستطیلی شکلی را که در بالای جزیره قرار دارد، می‌پوشاند. در کنار آشپزخانه نیز راه‌پله‌ای مارپیچی با پله‌های فلزی سیاه رنگ قرار دارد که همانند یک مجسمه‌ی کانونی با دیوارها ترکیب شده است.

در طبقه دوم اتاق‌خواب و حمام‌ها توسط دیواری از تخته‌های چوبی باریک و سفید پنهان شده‌اند. همچنین این نوارها ادامه دارد و فضای اتاق‌خواب را از حمام جدا می‌کند. (بخشی از اتاق به طور عمدی برای دید به حمام باز است)
طراح افزود: “برای فضای بین اتاق و حمام به نمایی پیوسته نیاز بود تا امکان دید به حمام را ممکن کند. ”

“با این حال، مناطق خصوصی حمام کاملاً پنهان است.”

در طراحی حمام، استودیو دیوارها و کف‌ها را با کاشی‌هایی سفید و آبی پوشانده است. و پیشخوان هندسی آن که یک کمد را در خود پنهان می‌کند، با نوارهای کاشی آبی‌رنگ پوشانده شده است.

Zooco Estudio توسط Miguel Crespo Picot ، Javier Guzmán Benito  و Sixto Martín Martínez تأسیس شده است و علاوه بر اسپانیا دفترهایی در مادرید و سانتاندر نیز دارد.