اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

مترجم : آناهیتا شهیم


نام پروژه :  hair salon Hawthorne Studio

طراح : studio BoND

سال ساخت : ۲۰۲۰

این آرایشگاه واقع در نیویورک، توسط استودیو BoND و باتوجه به حفظ قوانین فاصله‌ی‌اجتماعی (covid-19) طراحی شده است. BoND به سرپرستی دو معمار، نوام دوور و دانیل رچورگر، تنها چند ماه قبل‌از lockdown ناشی از کورونا ویروس در نیویورک، تاسیس شده است.

Rauchwerger  گفت: “در چند ماه گذشته ما شاهد اقدامات متفاوت برای حفظ فاصله‌ی اجتماعی هستیم و تا حد موفقیت‌آمیزی توانستیم فضاها را با کمک نشان‌ها و برچسب‌های کف و طناب و…، سازگار کنیم.”

معماران برای پاسخ به پروژه در این بیماری همه‌گیر، با بنیان‌گذار سالن Garrett Bryant همکاری کردند تا با طراحی فضایی با فاصله‌ی ۶ فیتی (دو متر)، طرحی متناسب با مقررات بهداشت عمومی تهیه کنند.

در این پروژه، فضای خصوصی در پشت فضاها پنهان شده است که با کف‌پوش‌هایی چوبی سیاه رنگ و دیوارها و سقفی سفید تزئین شده است. معماران در دیزاین این پروژه بیشتر از فریم‌های چوبی متحرک و گیاهان سبز استفاده کرده‌اند.

“رویکرد ما معرفی استفاده از مداخلاتی سبک؛ مانند قاب‌های چوبی، گیاهان یا وسایل روشنایی برای علامت گذاری مناطق بود. ”

قاب‌های چوبی ساده، در عین اینکه فضاها را جدا می‌کند مشتریان را با رعایت فاصله، به سالن اصلی هدایت می‌کند. این کار با کمک بخشی سبز که مانند حیاطی کوچک است ممکن می‌شود. همه‌ی تجهیزات و تب‌سنج در آنجا قرار دارد و یک سرویس برای شست‌وشوی دست در کنار این حیاط کوچک طراحی شده است. بخش دیگر سالنی مجزا بوده و تنها ظرفیت یک مشتری را دارد.

دویر توضیح می‌دهد: “ایده‌ی نبودن دیوار، به این منظور بود تا آرایشگرها به راحتی ورود و خروج‌ها را زیر نظر داشته باشند.”

“این قاب‌ها در عین حال که از نظر ظاهری سبک بوده، بسیار  تأثیرگذار هستند.”

ایستگاه‌های آرایشگاه شامل آینه‌های قوسی متحرک با قاب‌هایی برنزیست که بر ستون‌های سنگ مرمر قرار دارند. صندلی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فاصله شش فوت را حفظ کنند. BoND قصد دارد هرزمان که محدودیت‌ها کاهش می یابد، تعداد ایستگاه‌های سالن را افزایش دهد. از دیگر طراحی‌های خاص طراحان برای کوید می‌توان به گلدان‌های بزرگ با درختان Ficus و Monsteras اشاره کرد. آن‌ها ترتیب داده شده‌اند تا سالن اصلی را از منطقه‌ی شستشوی مو جداکنند. نقش‌های سبزرنگ روی دیوار سالن هنر ماتیس هنرمند فرانسوی است.

در قسمت پشتی سالن، یک میز ناهارخوری چوبی و صندلی برای مشاوره وجود دارد. هرزمان مشتری نیاز به مشاوره داشته باشد، مجاز خواهد بود تنها یک مشتری و یک آرایشگر دور میز بنشینند. از جمله دیتل‌های دیگر می‌توان به وسایل نورپردازی و مبلمانی حصیری و دیواری از CB2 اشاره کرد.

این سالن زیبایی که در زیر انبار یک ساختمان در منهتن قرار دارد، و ماه جاری به تازگی (۲۰۲۰-July)افتتاح شده است.