این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر میگردد
شناسنامه پروژه
دفتر/شرکت معماری
طراحی شده در استودیوی رضا اسلامی
طراح : رضا اسلامی
سرپرست تیم طراحی: یاسمن صدیقی
تیم طراحی : عطیه ولی زاده-مینا جعفریان-امیر عباسپور
سه بعدی:مجتبی یعقوبی
سرپرست تیم اجرا: محمد اسلامی
عکاسی:ملیسا اشتری
گرافیست: یاسر باهو
سال شروع:انتهای مرداد ۹۹
سال پایان:ابتدای آبان ۹۹
رضا اسلامی و همکاران
استودیو معماری رضا اسلامی
مبانی نظری پروژه
مساله اصلی طراحی این پروژه ایجاد کشش اولیه در جذب مشتری در برخورد و مواجهه با این فضا تعریف شد که کاربرد رنگ های گرم و جذب کننده در ترکیب رنگ های مکمل در دایره رنگی ، تضاد ویژه ای در جداره خنثی شهری موجود در این منطقه ایجاد می کند و این مواجهه را تبدیل به تجربه ای منحصر به فرد و متفاوت از عرصه های دیگر شهر می نماید.
می توان پروسه جذب ، حضور و خرید کاربران را درطراحی و سازماندهی فضاهای داخلی فروشگاه بطور مشخص، محور اصلی شکل گیری طرح دانست .
در طراحی این پروژه سعی شده با کانسپت فاکتورهای موثر در روانشناسی محیط برای جذب مخاطب در وهله ی اول و ایجاد گردش و در نهایت تمایل و اشتیاق خرید به هدف اصلی پروژه که افزایش حضور مشتری و فروش بالاتر می باشد، دست پیدا کرد.
فروشگاه شهر مزه که در واقع رویکردی نو در فروش اغذیه و زیرشاخه سوپرمارکت های بزرگ شهر می باشد، با تاکید صرف بر فروش و ارائه انواع خوردنی های موجود دربازار به استودیوی معماری اسلامی و همکاران جهت طراحی واجرا واگذار شد .
با توجه به استیجاری بودن محل پروژه و زمان اندک برای اجرا ، رویکرد طراحی همزمان با اجرا اتخاذ شد و بخش عمده ای از طراحی در مواجه تیم طراحی با مکان پروژه و بررسی های محیطی و تجربه های قابل لمس کاربران صورت پذیرفت .
فرآیند طراحی
کانسپت پروژه بر اساس شکل گیری هویت محتوایی به عنوان فروشگاه شکل گرفت.
ترکیبی از شهر ومزه ، که شهر نماینگر حضور شهروندان و ظرف تعلقی مکان برای تعامل اجتماعی است و کارکرد مزه در ترکیب با مکان را در تقویت ادراک حواس ، بویایی و دیداری برای ایجاد خاطرات خوشمزه جستجو کردیم.
بدین ترتیب فروشگاه جداره ای کاملا شفاف و بدون مانع به گفتگو باشد می نشیند و جداره متضاد فروشگاه ، رنگ زرد به کاررفته در دیواره های دور و کف دعوت کنندگی لازم را برای شهروندان ایجاد می نماید.
کاربرد رنگ های محرک اشتها ، ترکیب بوها در سکانس های مختلف طراحی شده جذابیت حضور و خرید را افزایش می دهد . اساسا حضور رنگ های سقف هم کاربرد رنگ مشکی وضعیت خنثایی به سقف ها بخشیده که برای تعریف بیشتر و مناسب تر جزیره پروتئین بار، سقف این بخش به صورت فنس فلزی در ارتفاع پایین تر و ترکیب با نورپردازی خاص طراحی شده است .
بطور کل تیم طراحی تلاش کرده است به دیالوگی مناسب برای ارتباط با درون و بیرون و ایجاد ارتباطات ، فضایی بر اساس کاربری ها و پاسخگوی حداکثری به فضاهای مورد نیاز دست پیدا کند.
نقشهها و دیاگرامهای پروژه
برای مشاهدهی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید
تصاویر پروژه
برای مشاهدهی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید