اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


مسابقه ملی طراحی مدرسه دخترانه ی ملوران، سیستان و بلوچستان
اسفند ۱۴۰۲

“رتبه دوم”
مدرسه، محله ای جدید در دل روستا –
Educational Neighbourhood

طراحی مدرسه در روستای ملوران به عنوان فرصتی بیش از یک مدرسه دیده شد، تا شاید اتفاقات جدیدی هم برای روستا و هم برای دانش آموزان رقم بزند. روستای ملوران به عنوان نقطه ی تمرکز منطقه برای چند روستای اطراف دیده شد، از این رو مدرسه میتواند عملکردی بیش از صرفا برگزاری کلاس در چند ساعت اول روز داشته باشد، و بتواند مرکزی برای تجمع و میزبان اتفاقاتی جدید باشد، تا شاید فرصت ها و پتانسیل های مردم این چند روستا بتواند بیشتر شکوفا بشود.
همچنین مدرسه به عنوان خانه ی دوم دانش آموزان دیده میشود، ازین رو با طراحی و ایجاد خرده فضاهایی به همراه لایه هایی از فضاهای مابین سعی شد تا احساس مقیاس انسانی بیشتری به کاربر داده شود

هیات داوران:
مهرداد زواره محمدی
@mehrdad_zmohammadi
مصطفی بهزادفر
@mostafa_behzadfar
محمود گلابچی
@iaau.org.ir
علیرضا قهاری
@alirezaghahari.ir
آرش علی آبادی
@arashaliabadi

هیات داوری بین الملل:
Markus Roselieb
@chiangmailifearchitects
Evangelina Quesada
@salagnacarquitectos
Alberto Figueroa
@alberto_figueroa_arquitectura
برگزار کننده:
نشریه آرمان شهر کودکان – @kids_utopia
موسسه مردم نهاد مهرگیتی – @mehrgiti

حامیان مسابقه:
گروه جاوید – @jcdgroup
طرح پرداز پایا – @tarhpardazpaya
گروه ساخارا آژیانه – @sakhara_ajianeh

مدرسه دخترانه روستای ملوران، محله ای نو در کنار روستا

روستای ملوران، روستایی با دسترسی درجه 3 و جمعیت کم، از کمبود امکانات متعددی رنج میبرد که یکی از مهمترین آنها کم برخورداری از امکانات آموزشی است. این مسیله تهدیدی برای نسل های بعد به شمار میرود که منشا مشکلات عدیده دیگری مانند مهاجرت نیز به شمار می آید.

امکانات آموزشی مناسب نه تنها زندگی نسل آینده، بلکه زندگی نسل بزرگسال را تحت تاثیر قرار میدهد.

ایجاد یک محیط آموزشی جدید میتواند مانند یک انقلاب فرهنگی، اجتماعی و درنهایت اقتصادی برای روستای کوچک باشد.

از دید طراحی، این مدرسه میتواند از جایگاه خود فراتر رفته و بیشتر از محلی برای آموزش چند دانش آموز دیده شود.

در کنار تامین نیاز آموزش نوجوانان، میتواند فضای جدید اجتماعی در خدمت روستا شکل دهد که افراد بیشتری از امکانات آن بهره مند شوند.

مدرسه میتواند تبدیل به محله ای جدید از روستا شود؛ محله ای نو با امکاناتی خاص.

این شکل جدید محله میتواند منجر به رفتار اجتماعی خاص، با منفعت و تاثیر جمعی، شود. رفته رفته، تعداد افراد بیشتری در تماس با امکانات آموزشی قرار میگیرند.

فضاهای این مدرسه به شکلی طراحی شده اند که قابلیت انجام فعالیت های مختلف را داشته باشند. این فضا ها صرفا در خدمت به فعالیت به خصوصی طراحی نشده اند بلکه، طیف وسیع تری از عملکردها را در بر میگیرند.

به علاوه، فضاها به شکل لایه لایه دیده شده اند تا کاربران بتوانند برحسب نیاز و شرایط از آنها بهره مند شوند. ما بین فضاهای درونی، به عنوان حد فاصلی از درون و بیرون، شکل جدیدی از فضا در نظر گرفته شده است تا میزبان دسته ای نو از فعالیت ها باشد.

در نهایت، تاسیس این مدرسه با ایده متفاوتش، به عنوان فرصتی برای گسترش امکانات اجتماعی، فرهنگی و آموزشی برای کل روستا دیده شده است به گونه ای که به تمامی اهالی روستا منفعت برساند.