استفاده از موکت از اتفاق جدیدی در طراحی دفاتر اداری نیست. موکت یکی از پر استفادهترین متریالها برای دیزاین دفاتر کاری دهه ۶۰ آمریکا بوده است. دیزاینهایی که بر کارایی تمرکز ویژهای داشتند و شامل پترنهایی ساده و یا تکرارشونده و قابل پیشبینی بودند.
استفاده از موکتهای ساده و عموما تک رنگ در این دوره به خوبی پاسخگوی خواست طراحان بود. به مرور و همزمان با آمدن متریالهای جدید به بازار اعم از سرامیک و شروع دوره مینیمالیسم، استفاده از موکت کمرنگتر شد.
در دهه اخیرو با شروع دورهای که طراحی دفاتر اداری تبدیل به ابزاری برای تقویت ارتباط برند با مخاطبان و کارمندان خود شدند، استفاده خلاقانه از متریالها از جمله موکت و راگ هم شدت گرفت با این تفاوت که با پیشرفت تکنولوژی و توانایی تولید موکت با طرحهای بیشمار و اختصاصی، این بار شاهد استفادهای مثالزدنی در استفاده از موکت و راگ هستیم.
در ادامه طراحی چند دفتر کاری را خواهیم دید که در آن به طور خلاقانه و زیبایی از موکت و راگ استفاده شده است.
MAKU Offices – Shanghai
شاید یکی از بی محاباترین طراحیهای دفتر اداری را بتوان در اینجا پیدا کردی. جایی که بلند و آسوده خیال در میانه قدرتمندی طیف راست و لیبرال، اتصال خود را به طیف چپ فریاد میزند. استفاده از رنگ سرخ حزب خلق و طراحی اختصاصی نقشه روسیه در میانه آن، جایی برای تردید باقی نمیگذارد که با چه تفکری رو به رو هستید. این برند تولید و انتشار محصولات ویدیویی، با طراحی دفتر اداریاش از همان ابتدا به شما میگوید با چه ایدئولوژی و تفکری قرار است مواجه شوید. در میانه این طراحی خلاقانه میتوان گفت هیچ کدام از اجزای استفاده شده در طراحی این دفتر کاری به انداره موکتهای سرخ آن به همراه تصویر چاپ شده رویش، این پیام را به مخاطب جدید الورود خود منتقل نمیکند و نقش اساسی ندارد.
Playster Offices – Montreal
یک بازی جالب با رنگها برای شرکتی که تمرکز اصلی خود را بر روی خلاقیت گذاشته است. این دفتر به هر واحد رنگ مجزایی اختصاص داده است و در سالنی اشتراکی، به تجمع رنگها پرداخته است تا حس تعلق خاطر به شرکت و افزایش همکاری را در بین کارمندان افزایش دهد. رنگها به صورت شارپ و پرانرژی به کار رفتهاند تا فضای کاری را هرچه بیشتر به سمت داینامیک بودن و در حرکت بودن به پیش براند.
Inside Comcast’s Silicon Valley Innovation Center
مرکز نوآوری تولید و انتشار فیلم کامکست در سیلیکون ولی تمرکز زیادی بر طراحی فضای اداری پر جنب و جوش و پرانرژی خود گذاشته است تا به همان تناسب، رشد سریعی را با خلاقیت تجربه کند. این دفتر از فضاهای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از این فضاها با یک خط قرمز به هم وصل شدهاند. قابلیت شخصی سازی برند تولیدکنننده موکت به کار رفته، این امکان را برای طراح ایجاد کرده است تا ایده ذهنی خود را بتواند به خوبی اجرا کند.
WorkplaceOne – Toronto
Coworking Offices
فضای کار اشتراکی ورکپلیس وان، نوع دیگری از جسارت را در انتخاب رنگ و دیزاین خود داشته است.
موکتهای بنفش که به طور جالبی برش خورده اند و از حالت معمول خارج شدهاند در کنار دیوار و سقفی از نقاشی که آن هم از جنس موکت است، هارمونی چشم نواز، حسی گرم، رو به جلو وشجاعانه به فضا اضافه کرده است.
شاید از طرح را بیشتر در دیزاین فضای مسکونی ببینیم تا دفتر کار اما به کار بردن این طراحی خاص درست در راستای اهداف این برند فضای کار اشتراکی جلو رفته است و امضای منحصر به فردی از هویت برند ارائه کرده است.
فضای کار اشتراکی کپیتال ۸ با شعار “فضایی برای کار کردن و زندگی کردن” سعی درایجاد محیطی نیمه کاری-نیمه هتلی داشت.
استفاده از رنگهای متنوع و شاد و در نظر گرفتن فضاهای کاربردی متفاوت معنایی جز تلاش برای حس راحتی و امنیت ندارد.
نکته جذاب در طراحی این فضای کاری، استفاده همزمان از آینه، شیشه و موکت است.
متریالهای که ضدیت حس آنها در کنار هم بسیار جالب و مورد توجه است و به سختی بتوان نمونهای مانند آن پیدا کرد.
از این جهت این طراحی را میتوان دیزاینی ساختارشکن و خلاقانه دانست و آن را تحسین کرد.
Spacewell Offices – Dubai
شرکت اسپیسوال در دوبی که در زمینه طراحی و دیزاین فعالیت میکند، دقتر کاری خودش را به عنوان روزمهای درخشان در پیش چشم مخاطبان خود قرار داده است.
طراحی فضاهای مختلفی که هر کدام حس و حالی مجزا به خود اختصاص دادهاند.
طراحی اختصاصی موکت و راگهای هر فضا هم به تناسب حس و حال همان فضا شکل گرفته است و دید ویژه برای تبدیل کردن آنها به نمونهای خاص شده است.
استفاده از طراحی این موکتها به حدی هوشمندانه است که هر فضا را به قطعهای هنری تبدیل کرده است.
Fullscreen Offices – Los Angeles
استدیوی تولید محتوای فولاسکرین یکی از پرحسترین فضاهای ارائه محصولات را برای مخاطبان خود فراهم کردهاست. فضایی که با رنگ آبی از بقیه فضاهای دفتر اداری جدا شده است و سعی کرده است با انتقال حسی دوستانه، آرام و همراه با اعتماد به مخاطبان، نفوذ بیشتری ایجاد میکند. برای تکمیل این ایده منحصر به فرد، طراحان از موکت تک رنگ آبی در کنار سقف و دیوار هم رنگ استفاده کردهاند.
شعار جالب و پر امید ” the future will be bright ” با خوشسلیقگی روی دیوار این فضا قرار گرفته است و نوری در دل مخاطبان روشن نگه میدارد.
به کار بردن پافهایی که به شکل سنگ طراحی شدهاند و چراغهای سقفی گرد هم هارمونی زیبایی ایجاد کرده اند.
طراحی این فضا در راستای خلق ارزشی از جنس حال خوب است در مخاطبان است که استفاده از متریال موکت با تکستچری نرم، در راستای همین ارزش است.
OLX Group Offices – Lisbon
گروه تکنولوژی OLX برآمده از یک فرهنگ اسپانیایی است که طراحی دفتر مرکزی آن هم نمودی از فرهنگ رنگارنگ، شاد و پرانرژی اسپانیاست.
این گروه هر کدام از فضاهای خود را به یک برند زیر مجموعه اختصاص داده است و رنگ خاصی برایشان انتخاب کرده است.
تراکم بالای استفاده از یک رنگ در یک فضا، حسی متمایزی برای مخاطبان و اعضای شرکت ایجاد میکند و از نظر زیباییشناسی جالب توجه است.
بیشترین بار حس و حال این فضا برعهده کفپوش و موکت است که رنگ دقیق و خاصی برای استفاده آن انتخاب شده است که با بقیه اجزا تناسب دارد.
در ایران چطور میتوانیم به موکت با امکان طراحی اختصاصی دست پیدا کنیم؟
همانطور که دیدید برای اجرای یک طرح خاص دردیزاین دفتر اداری، امکان شخصیسازی با قیمت متناسب یک مزیت محسوب میشود تا طراحان بدون دغدغه داشتن محدودیت بتوانند دیزاینهای خلاقانه خلق کنند.
شرکت یوبفلورز یکی از آن تولیدکنندگانی است که موکت و راگ اداری و هتلی را با شخصیسازی و نظر طراح تولید میکند و تا کنون با هتلها و شرکتهای بزرگی مثل هتل استقلال پارسیان، هتل اوین،هتل رشیدیه، شرکت اسنپ، شرکت گلرنگ و … همکاری کرده است.
برای آشنایی بیشتر و ارتباط با این برند، روی لینک زیر کلیک کنید.