اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

پرونده ویژه : معرفی بناهای تأثیرگذار معماری معاصر ایران از ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۰

دبیران پرونده :  مرتضی نیک فطرت و حسام عشقی صنعتی


زیباییِ بی دلیل، کیفیتِ اصیل

در مطالعه مبانی نظری زیباشناسی شرق و غرب و تشریح ادله زیبا خواندن یک اثر هنری، تفاوت هایی از جنس فلسفه، فرهنگ، اجتماع، منطق، سلیقه و یا تحلیل می توان مشاهده کرد، لیکن در تعریف خوب بودن و دوست داشتن و دوست داشته شدن و یا به دل نشستن یک اثر، نیاز به نوشتن، ویراستاری و مجدد نوشتن های بسیار احساس می شود.

اینکه خوب کیست، خوب چیست و چرا شما از یک اثر، از یک فرد، از یک اجتماع و از یک ابژه خوشتان می­آید؟ اینکه آیا برای خوشمان آمدن­ها و یا به دل نشستن ها نیاز به دلیل است و یا اینکه می توان بی دلیل عاشق یک نازیبایِ دوست داشتنی شد؟

در پاسخ به این مساله در حوزه طراحی، باید به دنبال ارتباط معنوی، عقلانی و سلیقه ای سه گانه ی طراح، کاربر و کارفرما بود و همسو و همگون بودن ارتباطات مذکور، که البته سخت و دشوار است، می تواند منجر به اِرضای اعضای این سه گانه شود.

خانه شمال اثر استاد علی اکبر صارمی، پروژه ایست که بی دلیل دوست داشتنی ست و دلیل اصلی این بی دلیلی چیزی نیست جز کیفیت و اصالت. دو واژه ای محترم که هر کدام می توانند صفت کلمه قبل و یا بعد خود باشند. کیفیتی اصیل و اصالتی با کیفیت که در شخصیت رفتاری و کاری مرحوم صارمی همیشه بوده و کاربر و کارفرمای با کیفیت نیز متوجه این اصالت می شود و شیفته­ی محترم بودن آن می شود.

علاوه بر فرم ساده و پاسخگوی این اثر، انتخاب مصالح و توجه به مبانی نظری اقلیمی سایت پروژه و برنامه ریزی فیزیکی و ارتباطات منطقی افقی و عمودی فضایی، این پروژه ی  معماریِ معاصرِ کشور را می تواند به الگویی باکیفیت و اصیل برای آیندگان محترم این حوزه تبدیل کند.

ارضای مخاطب و کاربر، مبحثی چندگانه در برخورد با شرایط و اتمسفر مرتبط با پروژه می باشد که طراح این اثر ضمن توجه به چندوجهی بودن این امر، توجه به خواسته های کارفرما و نیز احترام به شخصیت و سلیقه کاری خود را به ساده ترین و ناب ترین شکل ممکن پاسخ داده است. اثری ساده، شیک، محترم و مرموز که می تواند خوانش و ترجمه ای خاص و مستقل برای سه گانه طراح، کارفرما و کاربر داشته باشد و این امری می باشد که شاید در دنیای معاصر و اکنون و حتی شاید آینده،  لازمه و پایه مبانی نظری معماری باشد.

عکسها از www.aoapedia.ir