این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

نام پروژه : جوین استودیو
آدرس پروژه:  مشهد، ابوذر غفاری ۱۵ پلاک ۹۶
شرکت معماری:  گروه  معماری آرشیگرام
معمار و طراح داخلی: امین آقاسی زاده، مهدی عباس زاده
تیم طراحی:  امین آقاسی زاده، مهدی عباس زاده
کارفرما:  محمد استقبال

مساحت زمین:  ۳۳۰ مترمربع
مساحت زیربنا:  ۲۹۰ مترمربع
تاریخ:  ۱۳۹۹-۱۳۹۸
نوع کاربری:   فرهنگی

مدیر پروژه: علی استقبال
سازه:   محمد کرمانی، جعفر حسین زاده
تاسیسات الکتریکی:  علی یساقی

تاسیسات مکانیکی:   محمد صادقی
اجرا:  سید صالح افسریان
سرپرست گارگاه:  عباس نظری
نظارت:  مهدی عباس زاده
نماینده ناظر کارفرما: لینا استقبال
اجرا بتن اکسپوز: استودیو بتن حامی

اجرای سازه های شیشه ای:   گروه صنعتی کامل ، گروه صنعتی آلمینیوم در رضا
لابراتوری گرافیک: صادق فروغی
تصاویر سه بعدی:‌  علی گلپرور
ارائه: صادق فروغی
مصالح: بتن، شیشه، چوب
عکاس: استودیو blvck angle، مهران فیروزیان،احد حکم آبادی
سایت شرکت آرشیگرام: www.archi-gram.com

ایمیل: Mahdi.abszd@gmail.com

اینستاگرام: Mahdi_abaszdeh , aminaqa30 , archigram_group

استودیو معماری آرشیگرام

مهدی عباس زاده

امین آقاسی زاده

مبانی نظری پروژه

تعریف پروژه

پروژه در طبقه پیلوت از یک ساختمان سه طبقه  شخصی واقع شده است. فضایی که قبل از آن مجموعه آبی از کار افتاده ای بود که به انبار وسایل تبدیل شده بود. عدم وجود فضایی چند عملکردی و حمایتگر از پروسه های هنر و ساخت مساله اصلی در شکل گیری این مکان بود. در یک تعریف کلی این پروژه یک مجموعه چند عملکردی برای هنرمندان است. که از ابتدای پروسه فرایند شکل گیری هنر تا اجرا و به نمایش گذاشتن آن پا به پای هنرمند در کنار او است به بیان بهتر هدف کلی پروژه ساخت فضایی برای تعاملات میان رشته های هنری و حوزه ساخت است.

در پروژه ۵ عملکرد اصلی وجود دارد. کافه، سینما، اتاق بازی، آتلیه، استودیو و گالری نمایش آثار. عملکردهای دیگر در پروژه به نوعی در درجه اهمیت دوم هستند. دراصل فضاهایی هستند که برای تکمیل عملکرد ۵ فضای اصلی تعبیه شده اند.

چکونگی شکل گیری پروژه

تناسبات انسان و فضایی انسان ساخت همیشه دغدغه اصلی طراحی است. در تصویر معروف مرد ویترویوسی موضوع کمتر در نظر گرفته شده این است که علاوه بر آن دایره معروف، داوینچی تناسبات انسان در یک مربع را نیز ترسیم کرده است. بنابراین در ساختار شکل گیری فضای پروژه مکعب مهمترین نقش را ایفا میکند. در اصل پروژه حاصل قرارگیری چند مکعب در کنار یکدیگر است. مکعب های شفافی که هر کدام به مثابه یک پاکت فضایی برای مخاطب روایتگر عملکرد درون خود هستند.

سازماندهنده اصلی در پروژه باکس کافه است. فضای میانی در قلب پروژه که برای نشستن دوستانه و شکل گیری گفتمان طرفین اهمیت پیدا کرده است این فضا به عنوان مرکز تعاملات، باعث شد تا در طراحی در مرکز پلان قرار بگیرد. درواقع دیگر فضاهای در تعامل و به دور این باکس اصلی چیده شده اند و در ارتباط با آن هستند. ارتباطی چه از جنس مستقیم و یا بصورت یک ارتباط بصری قوی.

سیالیت ویژگی اصلی جوین استودیو است. به این معنی که در هر نقطه ای از پروژه مخاطب امکان برقراری ارتباط بصری و عملکردی با دیگر فضا ها را دارد. البته این موضوع به معنی آن نیست که حریم فضا زیر سوال رود. در طراحی مبلمان و جزییات این امکان فراهم شده تا هر فضا بتواند آزادانه و بدون هرگونه مزاحمت، در مواقع لازم کارایی خود را داشته باشد. یکی از فضاهای مهم با این کانسپت استودیو-گالری است. فضایی بزرگ و یکپارچه که قابلیت تقسیم شدن به دو فضای مساوی در مواقع لازم را دارد.

طراحی محصول

طراحی محصول تمرینی برای طراحی جزئیات در معماری داخلی است که نتیجه آن بالابردن دقت عمل و ظرافت در طراحی می شود و فرصت خطا کردن را از طراح سلب میکند و این مسئله باعث شده تا طراحی محصولات را یک پروژه مستقل ببینیم، به بیان بهتر دیدگاه ما بهproduct design  در پروژه ها یه نوع microarchitecture است که به عنوان یکی از لایه های مهم معماری داخلی در قسمتهایی از این پروژه نمایان شده است،  طراحی و ساخت لوستر، میز جلو مبلی و میز مدیریت بخشی از تلاش ما در این لایه مهم بوده است.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید