اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

مترجم : آناهیتا شهیم


نام پروژه :  Apartamento 3 Zero 8

طراح : Debaixo do Bloco Arquitetura

سال ساخت : ۲۰۱۹

استودیوی برزیلی Debaixo do Bloco Arquitetura، یک آپارتمان دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی را برای برآورده کردن نیازهای یک خانواده‌ی معاصر (یک زوج با فرزند دخترشان) بازطراحی کرده است.  ساختمان مسکونی superquadra Brasília، یکی‌از اولین بلوک‌های آپارتمانی تکمیل شده در طراحی شهری بوده که توسط معمار Lucio Costa و معمار منظر Burle Marx طراحی شده است. این آپارتمان بازسازی شده، واحد ۳۰۸S در این ساختمان مسکونی است.

“روشن است؛ پروژه خلاصه‌ای از تعالی معماری برزیل، در عین پیوند ساختمان‌های شهر و مناطق مسکونی به فن‌آوری‌های مدرن و معاصر، است.”

طراحان، چیدمان بخش‌های آپارتمان را به دو فضای مجزا تقسیم کردند. (یک بخش شامل نشیمن، کتابخانه و آشپزخانه و بخش دیگر شامل اتاق‌ها و سرویس‌هاست-فضای عمومی و خصوصی) پیکربندی این آپارتمان با پنجره‌های بزرگ، دو اتاق خواب جداگانه، سرویس، آشپزخانه و اتاق‌نشیمن است. راهروها و بخش‌های عمومی مانند آشپزخانه، دیگر به طور جداگانه چیده نشده و با دیگر بخش‌ها پیوند می‌خورند. این پیوند به بهبود روابط خانواده کمک می‌کند، زیرا حتی اگر سرگرم فعالیت‌های مختلفی باشند در کنار یکدیگر قرار دارند. به منظور جدا سازی فضای عمومی و خصوصی از یک قفسه‌ی چوبی (کتابخانه از مجموعه کتاب‌های خانواده و دیگ وسایل اعضا پرشده) استفاده شده است. همچنین برای حفظ عناصر مدرنیستی آپارتمان مانند کفپوش گرانولی و صفحه‌های سفید کبگو، بسیار تلاش شده است. در اتاق نشیمن از قفسه‌های چوبی کم‌عمق، یک نیمکت در جلوی پنجره‌ی بزرگ و چند نیمکت خاکستری و میز چوبی استفاده است. برای قسمت ناهارخوری و کتابخانه، یک قفسه‌ی بزرگ چوبی با کتاب و تجهیزات صوتی تعبیه شده که سه در ورودی (به اتاق خواب ها و حمام) در داخل واحد پنهان شده است. و در آشپزخانه از کابینت‌های مشکی با درهای شیشه‌ای راه‌راه و کانتر سفید استفاده شده، که در تضاد یکدیگر هستند. روی پنجره‌های آن نیز از برش‌های مربع شکل (روی دیوار کوبوگو) برای نفوذ نور استفاده شده است. (این برش‌ها به اندازه‌ایست که گربه‌های خانواده بتوانند به راحتی از آن عبور کنند)

صفحه cobogo پنجره‌ی آشپزخانه تا اتاق‌خواب دوم ادامه دارد. در این اتاق، کمد با یکسری آینه که منعکس کننده‌ی وسایل چوبی پنجره است، پوشانده شده. در اتاق‌خواب اصلی (که پشت قفسه‌هاست)، دیواری تزئینی از تخته‌های چوبی را تشکیل شده است. روبروی پنجره‌های بزرگ اتاق نیز یک ردیف کمد با درهای سیاه قرار دارد که درگاه ورود به حمام است. در نهایت حمام با  کاشی‌های سبز عمودی پوشیده شده و یک آینه مستطیل بزرگ با دو روشویی مدور در آن تعبیه شده است.