اختصاصی فضای نو


صد سال پیش خیابان شانزه لیزه پاریس از یک خیابان عادی به مرکز برترین برندهای جهان تبدیل شد. گورلین، لوئی ویتون، سیتروئن، رنو ، همه و همه در شانزه لیزه شعبه باز کردند. گالری لباس و کفش Lafayette هم جدا از این ماجرا نبود. اما رکود اقتصادی باعث شد مالکین بنا را به بانک نیویورک اجاره دهند تا سال ۲۰۱۳. در سال ۲۰۱۳ نسل نو مالکین برند تصمیم به احیاء صنعت پدری خود گرفتند. در بخشی از این فرایند برند سازی ، شعبه این برند در شانزه لیزه برای طراحی داخلی به معمار دانمارکی بیارکه اینگلز (دفتر معماری BIG) سپرده شد. این کارفرمایان پیشتر آثاری را نیز با رم کولهاوس انجام داده بودند. در این پروژه ۶۵۰۰ مترمربع زیربنا به خرده فروشی پوشاک و کفش اختصاص خواهد یافت. این در حالی است که کل پروژه در واقع بخشی از یک ساختمان بزرگتر است. کارفرما پیرامون خواسته‌های خود گفته : «امروز آنچه حساب می شود مترمربع نیست بلکه محیط و تجربه است. ما هنگام فروش محصولات ، می خواستیم احساس قدم زدن در یک موزه هنری را به مردم ببخشیم.»

یکی از مشکلات طراح حل ورودی کوچک و محقر مجموعه بود که نسبت به عظمت کل کار ناچیز شمرده می‌شد. برای رفع این مهم طراح از تونل های نورپردازی شده با LED توسط Philippe Parreno الهام گرفته است. ایده بعدی جعبه های شیشه‌ای بود که عملا کل دید مجموعه را هموار می‌کرد به نحوی که دیگر برندهای مختلف برای حضور در فضاهای مختلف رقابت نمی کنند. این فضا به قدری سیال و آزاد است که کالاهای لوکس برخلاف عرف چنین فروشگاه هایی در طبقه سوم است و نه همکف یا زیرزمین. پله برقی قدیمی وسط مجموعه به همراه نرده های شاخ گاوی به همراه پنجره های یادگار عصر معماری صنعتی بنا حفظ شدند و در کنار آنها بتن و شیشه مدرن ک=عملکرد بنا را تسهیل نموده است.