اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


اکسپو ۲۰۲۵ :چالش‌ها و فرصت‌ها
اکسپو یکی از بزرگترین رویدادهای بین المللی بعد از المپیک است که در۱۳ آوریل تا ۱۳ اکتبر سال 2025 با شعار طراحی “طراحی جامعه آینده برای زندگی ما” در مساحتی بالغ بر 155 هکتار در اوزاکای ژاپن برگزار خواهد شد. کشورهای شرکت‌کننده توانایی‌ها، پتانسیل‌ها و برنامه‌های خود را برای طراحی آینده‌ی بهتر برای همه افراد جهان ارائه می کنند. و به معرفی و نمایش آخرین دستاوردها و ایده‌های نوآورانه در زمینه‌های مختلف علمی، فناوری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌پردازند.
ایران به عنوان یکی از امپراطوری های باستانی، دارای میراث فرهنگی، هنری و گردشگری و اقلیم منحصر به فردی است که می‌تواند در این رویداد بین‌المللی حضور قوی و موثری داشته باشد. ایران در دهه‌های اخیر، با تکیه بر توان داخلی و جوانان خویش،علی رغم تمام محدودیتها، دستاوردهای چشمگیری در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری و … داشته است و می‌تواند با بهره‌گیری از این دستاوردها، نقش مهمی در حل مسائل خود و چالش‌های منطقه مانند تغییرات اقلیمی، انرژی پاک، توسعه پایدار، بهداشت و سلامت، آموزش و فرهنگ ایفا کند.
برای موفقیت در این رویداد بین‌المللی، باید از تجربه‌های رویدادهای جهانی دیگری که در منطقه برگزار شده‌اند، بهره ببریم. از جمله اکسپو ۲۰۲۰ دبی و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که می‌توانند الگوهایی موفق برای طراحی و اجرای یک پروژه بین المللی باشد. نکته مثبت این است که مردم ، معماران و به ویژه مسئولین از این رویدادها بازدید داشته اند و با توجه به درک قواره ی اکسپو در سطح جهان انتظارات ویژه ای در مورد حضور ایران در رویدادهایی نظیر اکسپو در میان مردم، معماران و متخصصان … شکل گرفته است که امید است متولیان از این تجارب درس گرفته و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده باشند.
اکسپو روایت قصه ی هر ملت است. ما برای روایت قصه خود، باید دست به طراحی فضایی بزنیم که نمادی از هویت واقعی ایران باشد. این پاویون باید با استفاده از معماری روز ، هنر، رنگ، نور، صدا و حرکت، یک تجربه منحصر و خاطره‌انگیز برای بازدیدکنندگان ایجاد کند. هرچند به دلیل مشکلات فراوان ، شاید تصور آینده برای ما تا حدودی خاکستری و ناواضح باشد ، اما با توجه به موضوع اکسپو، یعنی طراحی جامعه ی آینده برای زندگی ما ، باید نشان دهیم که ایران نوین چگونه با استفاده از دانش و فناوری خود، به ساختن یک جامعه پیشرفته، همگن و همدل در آینده اهتمام دارد . انتظار می رود این پاویون با استفاده از ابزارهای نوین مانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و رباتیک، در قالب‌های هنری، دیداری و شنیداری، اینستالیشن و تعاملی هویت واقعی ایران را به نمایش گذارد که فرزندانش به آن مفتخر خواهند بود و با مخاطبان ارتباط موثر برقرار می نماید
در راستای رسیدن به این مهم، وزنه ی سنگین مسئولیت پاویون باید تنها از روی گروه معماری برداشته شود. برای تدوین سناریو و روایتی درست از ایران ، نیازمند تشکیل یک تیم متخصص، متعهد و هماهنگ هستیم که بتواند با برنامه‌ریزی و اجرای دقیق و به موقع، یک پروژه موفق و ماندگار را به نمایش بگذارد. این تیم باید از افرادی تشکیل شود که دارای تخصص‌ها و تجربه‌های مختلف در زمینه‌های معماری، هنر، فناوری، تولید محتوا، برندینگ، ارتباطات و ارزیابی عملکرد باشند. این تیم علاوه بر اینکه باید تجربه ی حضور در اکسپو های مختلف را دارا باشد، باید با همفکری با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط داخلی و خارجی، یک برنامه جامع و استراتژیک را برای شرکت در اکسپو تدوین و پیاده‌سازی کند.
گرچه علی رغم معرفی طراحی پاویون برخی کشور های پیشرو و معرفی دفاتر معماری آنها در وبسایت اکسپو ، کشور ما هنوز در ابتدای مسیر برای برگزاری مناقصه برای برگزاری مسابقه ی طراحی است و به نظر می رسد از نظر برنامه ریزی و زمان بندی مشابه دوره ی قبل عمل خواهیم کرد ، در حالی که نباید اجازه بدهیم که اشتباهات دوره های قبلی دوباره تکرار شود ، زیرا که با برنامه ریزی درست ، ما قادریم با حضور موثر ، پیام امیدوارکننده و انگیزشی برای جوانان و نسل آینده خود بفرستیم و با نشان دادن قدرت و توانایی متکی بر توان داخلی ، برای اعتماد به نفس و افتخار به هویت خود برای جوانان خود الهام بخش باشیم
در پایان امیدوارم دنیای واقعی مشابه دنیای اکسپو ها پر از خلوص ، صداقت ، امیدواری و شادی باشد..
دنیایی بدون جنگ، اسلحه، خونریزی و کشتارکودکان.